Translate

Monday 7 July 2014

Farvel til White Plains.

Etter noen fine måneder i leiligheten vår på Avalon i White Plains er det nå på tide å forlate.

De siste par mnd har våren/sommeren vært varm og herlig og vi har fått god bruk for bassenget i blokka.

Det har vært utrolig deilig med en lang periode med sol og varme:) det er nok kanskje det vi kommer til å savne aller mest når vi kommer hjem.

Vi har holdt avslutningsfest på skolen for Adrian og i barnehagen for Daniel. De har fått mange gode venner her og vi har satt stor pris på måten skolen og barnehagen har tatt i mot dem. De har gjort en kjempejobb for at guttene skulle føle seg trygge og velkomne.

Siste dag med gul skolebuss.

En tur innom den lokale bokbutikken, hvor de har et fint leseområde for barna. Adrian har blitt veldig glad i å lese, så det er populært å få komme hit å lese i nye kule bøker.

Vi voksne har også fått gode venner her som vi kommer til å savne, men heldigvis er ikke avstanden hit like stor som til Sydney.

Turen går nå over til vestkysten hvor Phoenix, Grand Canyon og Las Vegas mm venter. Vi gleder oss!

Posted using BlogPress from my iPhone

Thursday 22 May 2014

17.mai.

Gratulerer med dagen!
Da har vi fått være med å feire nasjonaldagen i New York city, nærmere bestemt på 52.gate. Feiringa var i regi av sjømannskirken i New York og det var ca 3500 nordmenn (alle er norsk på 17.mai, lærte jeg) sammen med oss på festen! Siden det var 200-årsjubileum for grunnloven var feiringa i år ekstra staselig, og vi fikk i tillegg til de tradisjonelle barnelekene og barnetoget også med oss konsert med både Odd Nordstoga og DeLillos samt barneteater. Senere på kvelden var det også festforestilling, men den fikk vi ikke med oss.

Vi gikk i tog bak fanen til norsskolen i New York.

Fra konserten med Ingebjørg Bratland og Odd Nordstoga. Vi var kjempeheldige med været, sol fra skyfri himmel og 21 grader. Dagen før var det tordenvær og MYE regn.

Dere får forresten si fra om dere ser denne karen fly forbi.. Sist sett 17.mai;)

Posted using BlogPress from my iPhone

Sunday 20 April 2014

Frihetsgudinnen!

En av de tingene som stod øverst på lista vår da vi flytta hit var et besøk til Frihetsgudinna. Det har vi nå fått gjort!

Den ligger på en øy som heter Liberty Island og vi har fra før sett den på avstand både fra Battery Park og fra Staten Island-båten, men det blir jo ikke helt det samme som å være på øya.

Det var ikke spesielt varmt den dagen vi var der ute.

Stein Olav prøvde å kikke under skjørtet....

Alle gikk opp de 200 trappetrinnene til toppen av sokkelen. Her var det fin utsikt mot byen, men veldig kraftig vind.

Adrian, Veronika og Svein Kåre tok turen de resterende trinnene opp i hodet via en serdeles bratt og smal vindeltrapp.

Det var trangt på toppen, vinduene som vises i bakgrunnen er vinduene i krona på statuen, i tillegg fikk den kraftige vinden hele statuen til å svaie. Så det var litt skummelt!

Vel nede tok vi oss en tur innom museumet.

Tuesday 4 March 2014

Tur til Karibien!

Vi tok med bestemor og bestefar på vinterferie til den karibiske øya St. Thomas. St.Thomas er en del av de Amerikanske Jomfruøyene som ligger ca 4 timers flytur fra New York.

Vi bodde i Sugar Bay en liten kjøretur fra "hovedstaden" Charlotte Amalie. Øya var tidligere under dansk styre (samtidig som Norge faktisk! ) noe stedsnavn og gatenavn bærer tydelig preg av. Charlotte Amalie var en tidligere dansk dronning.

Vi tok et par dagsturer over til naboøya St. John hvor det var et veldig koselig sentrum, Cruz Bay, og veldig mange fine strender.

Her er vi på Honeymoon Beach. Stranda hadde ikke direkte adkomst fra bilvei og var derfor litt roligere enn mange av de andre strendene.

Adrian syns også det var stas å få padle i kajak langs med stranda.

Tøffeste gutta på stranda:)

Moro med crash-båter på hotellet!

Posted using BlogPress from my iPad

Monday 10 February 2014

På glattisen!

For et par uker sider arrangerte foreldreforeningen (PTA) ved skolen til Adrian åpen dag i ishallen. Guttene syns dette var veldig morsomt så vi har vært tilbake hver helg siden. Vi har ikke stått så mye på skøyter noen av oss, så læringskurven er relativt bratt, men vi har det gøy!

Etter første turen i hallen, og noen solide blåmerker på knær og albuer, tok vi beskyttelsesutstyret i bruk.

- Posted using BlogPress from my iPad

Sunday 19 January 2014

Godt Nyttår!

Da er jule- og nyttårsfeiringen vel overstått her hos oss, og vi vil ønske alle et godt nyttår!

Jula ble feiret med besøk av farmor, bestepappa og onkel fra Trondheim!

Det var veldig hyggelig å få besøk fra Norge:)

I romjula dro vi på en liten skiferie til Gore Mountain, som ligger ca 4 timers kjøring nordover i New York. Opprinnelig var planen å både stå på slalomski og gå på langrennsski, men på grunn av lite snø var ikke langrennstraseene åpne.
Det ble derfor kun slalom denne gangen.

Det var mange tøffinger i bakken:)

Det var veldig kaldt mens vi var her.

Lesestund i lobbyen på hotellet.

Nyttårsaften ble feiret i White Plains med ball drop og fyrverkeri.

For oss som ikke hadde vært med på en ball drop var denne skuffende udramatisk.. Ballen ble senka ned mens man talte ned til det nye året, og da klokka var der så stoppa ballen, og det var det! Etterpå var det fint fyrverkeri.

Det har også kommet mye snø etter nyttår. ( i Amerikamålestokk vel og merke.)

Hjemme i Norge, og spesielt i Tromsø, hadde nok ikke dette vært så mye men her var det nok til at skolene måtte holde stengt.

Posted using BlogPress from my iPad

Sunday 8 December 2013

Julegrana på Rockefeller center.

Julrgrana er tent og førjula er offisielt i gang!
Det har lenge vært litt jul i butikkene, men det er først nå etter Thanksgiving at det virkelig har begynt å bli jul ute i gatene. Vi dro inn til byen på lørdags formiddag og benyttet anledningen til å få sett den mest kjente julegrana i byen, den som står på Rockefeller center. Den ble tent på torsdag kveld og da var det flere hundretusen mennesker tilstede.

Det er massevis av blinkende lys på treet, men ellers ingen pynt så det ser nok mye mer imponerende og vakkert ut i mørket.

Det var også denne dagen kommet mange mennesker til Rockefeller Center for å se.
Den kjente skøytebanen ligger rett foran (noen meter under) plassen treet står på, men den var utleid til et privat arrangement så vi får leke der en annen dag:)

Vi kika også litt i noen av de fine utstillingsvinduene i nærheten. Her fra vinduene til Saks på Fifth Avenue.

Skulle egentlig ha tatt film, for disse yetiene bevegde på seg.

Adrian var på norskskolen, derfor ingen bilder av ham.